Monika Westphal – nauczyciel języka angielskiego
Termin: 1–19 sierpnia 2016 roku
Rodzaj szkolenia: kurs języka włoskiego
Organizator szkolenia: Centro Studi Idea Verona
Organizatorem kursu jest szkoła językowa będąca również centrum egzaminacyjnym z akredytacją PLIDA (Progetto Lingua Italiana Dante Alighieri). Certyfikat PLIDA jest oficjalnym dyplomem, uznawanym w Polsce przez MEN, przyznawanym przez Stowarzyszenie Dante Alighieri na podstawie konwencji zawartej z włoskim MSZ i zatwierdzonym przez Uniwersytet ‘La Sapienza’ w Rzymie. Jest to również szkoła muzyczna prowadząca zajęcia ze śpiewu klasycznego i gry na instrumentach. Idea Verona współpracuje również z uniwersytetem w Illinois oraz operą Arena w Weronie.
Zajęcia odbywały się w grupach od 2 do 12 uczestników (studenci studiów językowych, osoby duchowne, śpiewaczka, uczennica szkoły muzycznej, nauczyciele, pracownik firmy międzynarodowej). Tematyka kursu obejmowała praktyczną naukę języka włoskiego w wymiarze czterech godzin zegarowych dziennie oraz zajęcia z kultury włoskiej w wymiarze dwóch godzin w tygodniu. Ponadto szkoła raz w tygodniu organizowała wycieczki tematyczne (Werona rzymska, San Zeno – jako przykład stylu romańskiego, Werona Romea i Julii wraz z historią rodu Della Scala). Zajęcia obejmowały głównie pracę w grupach, pracę indywidualną w ramach ćwiczeń rozumienia ze słuchu i rozumienia tekstu czytanego, pracę w oparciu o materiał video, zwłaszcza podczas zajęć z wiedzy o kulturze, jak również metodę projektu, gdzie słuchacze wszystkich grup pracowali wspólnie mając za zadanie przygotowanie scenki czy reklamy produktów włoskich. W ramach wycieczek fakultatywnych wybraliśmy się do winnic w regionie Veneto oraz na spływ kajakowy rzeką Adygą. Bardzo ciekawą propozycją szkoły, dzięki współpracy z operą Arena, jest 50% zniżka na bilet do opery. Dzięki temu obejrzałam operę „Carmen” Georgesa Bizeta.
Uważam, że pobyt w szkole Idea Verona, umożliwił mi nie tylko zwiększenie kompetencji językowych, ale również wzbogacił moją wiedzę z zakresu kultury i historii regionu Veneto, co w przypadku nauczania języka obcego jest bardzo ważne. Kolejny element, który był dla mnie istotny
to możliwość kontaktu z tzw. ‘żywym językiem’, zwłaszcza w zakresie ‘modo di dire’ (wyrażeń idiomatycznych), dzięki przebywaniu we włoskiej rodzinie i uczestniczeniu w ich życiu codziennym. Ze względu na bogatą tradycję kuchni włoskiej chciałabym tutaj również wspomnieć o wspólnych posiłkach i możliwości próbowania lokalnych potraw. Cennym doświadczeniem była też możliwość podziwiania pięknych krajobrazów regionu Veneto. W czasie trzytygodniowego pobytu udało mi się odwiedzić kilka malowniczych miejscowości wokół jeziora Garda: Peschiera del Garda, Sirmione, Desenzano. Bardzo cenną wyprawą była dla mnie również wycieczka na Monte Baldo, z którego roztaczał się piękny widok na góry alpejskie wokół jeziora Garda. Miałam również okazję zobaczyć najstarszy włoski uniwersytet w Bolonii i poznać historię 7 sekretów tego miasta, oraz zwiedzić Wenecję i miasto Mantova, które w tym roku zostało okrzyknięte kulturową stolicą Włoch.
Doświadczenia zdobyte w czasie pobytu we Włoszech pomogą mi nie tylko w przekazywaniu uczniom umiejętności językowych, ale również ułatwią proces zapoznawania ich z bogatą kulturą tego kraju i malowniczym krajobrazem gór alpejskich Gruppo del Baldo wokół jeziora Garda. Będę mogła zaproponować uczniom, jak i innym pracownikom szkoły odwiedzenie tego interesującego regionu Włoch oraz polecić może nieco mniej znane, ale równie piękne miejsca tej części północnych Włoch.
Podsumowując mój trzytygodniowy pobyt we Włoszech, mogę stwierdzić, że był to bardzo efektywnie wykorzystany czas, który pozwolił mi na rozwój kompetencji językowych oraz pogłębienie wiedzy na temat historii, kultury i piękna przyrody tego kraju. Bardzo ciekawe były również spotkania z ludźmi, wymiana doświadczeń w ramach dyskusji prowadzonych w czasie zajęć oraz rozmów i spotkań poza zajęciami szkolnymi. Zajęcia były prowadzone w sposób rzetelny i ciekawy, widać było ogromne zaangażowanie wszystkich pracowników szkoły, aby czas spędzony we Włoszech pozwolił nam na odkrywanie piękna tego niesamowitego kraju na różnych płaszczyznach.